DRAMAT NA DUŻYM EKRANIE cz.1

Być może nie zdajecie sobie sprawy, ale wiele znanych i cenionych dzieł światowej kinematografii, bazuje na dramatycznym pierwowzorze. Co więcej dramatopisarze sami pisali scenariusze do filmów, powstających na podstawie ich tekstów. Dzięki temu stawali się pełnoprawnymi twórcami również dzieła filmowego. Tak jest w przypadku wszystkich moich dzisiejszych propozycji. Pięć filmów niekoniecznie lekkich, ale na pewno wartych przeżycia.

1. Tramwaj zwany pożądaniem (A Streetcar Named Desire), TENNESSEE WILLIAMS, reż. Elia Kazan, 1951.

Jeżeli kiedykolwiek posiadaliście plakat Marlona Brando to 9/10 było to ujęcie z tego właśnie filmu 🙂

Zmanierowana „dziewczyna z dobrego domu” Blanche (Vivien Leigh) przyjeżdża do swojej siostry Stelli (Kim Hunter) i jej męża Stanleya (Marlon Brando). Małżonkowie żyją skromnie, brakuje im blichtru, do którego zdawać by się mogło przywykła bohaterka. Z biegiem akcji drobne psychiczne zawirowania Blanche będą nabierały tempa i ostatecznie doprowadzą do zatarcia się cienkiej granicy między fikcją a rzeczywistością.

2. Czarownice z Salem (The Crucible), ARTHUR MILLER, reż. Nicholas Hytner, 1996.

A to film, który chyba wszyscy widzieli. To teraz będziecie wiedzieć, że powstał na podstawie tekstu Arthura Millera, męża Marliny Monroe. Ponadczasowy charakter dramatu Millera powoduje, że zarówno ten film jak i wszystkie teatralne realizacje, nie tracą na aktualności.

W małym miasteczku dochodzi do niecodziennego zdarzenia. Grupa dziewcząt zostaje przyłapana na tańcach nago w lesie, co jednoznacznie skojarzono z czarami. Chcąc się bronić zaczynają rzucać bezpodstawne oskarżenia, które mieszkańcy Salem zaczynają traktować jak wyroki najwyższego sądu. Ile osób będzie musiało zginąć zanim ktokolwiek odważy się przeciwstawić dzieciom, przez które rzekomo przemawia Bóg, zobaczycie sami.

Mieszkańcom miasta Łodzi gorąco polecam spektakl w reżyserii Mariusza Grzegorzka w Teatrze im. Stefana Jaracza.

3. Wątpliwość (Doubt), JOHAN PATRICK SHANLEY, 2008.

Młodej zakonnica (Amy Adams) wydaje się, że widziała coś, co mogłoby wskazywać na to, że uwielbiany przez wszystkich Ojciec Bernard (Philip Seymour Hoffman) utrzymuje niestosowne kontakty z jednym z uczniów. Dzieli się tym spostrzeżeniem z konserwatywną Siostrą Aloysius (Meryl Streep), która od razu traktuje to podejrzenie jako pewną informację. Pozornie niewinna uwaga wywoła lawinę konsekwencji, której nie da się już zatrzymać. A siostry dopadnie zwątpienie, czy postąpiły właściwie.

4. Sierpień w hrabstwie Osage (August: Osage County), TRACY LETTS, reż. John Wells, 2013.

Samobójcza śmierć seniora rodu staje się bezpośrednią przyczyną zjazdu rodzinnego Westonów. Chorująca na raka, uzależniona od leków Violet (Meryl Streep) nie oszczędza swoich córek. Wystarczy posadzić wszystkich przy jednym stole, żeby zaczęły się wzajemne oskarżenia i pomówienia. Kto z nas tego nie zna! Film do łatwych nie należy, ale myślę, że każdy odnajdzie w nim coś dla siebie. A Meryl Streep – genialna!

5. Rzeź (Carnage), YASMINA REZA, reż. Roman Polański, 2011.

Najlżejsza dzisiejsza propozycja to komedia w prawdziwie gwiazdorskiej obsadzie. Nancy (Kate Winslet) i Alan (Christoph Waltz) odwiedzają Penelope (Jodie Foster) i Michaela (John C. Reilly) by wyjaśnić sprzeczkę, do której doszło między ich synami. I chociaż Nancy i Alan od początku filmu już mają wychodzić, coś powoduje, że ciągle wracają i wdają się w coraz to bardziej odbiegające od tematu dyskusje. Konflikt między dziećmi zejdzie na dalszy plan, a czwórka bohaterów przeżyje wspólnie najgorszy dzień swojego życia.

 

Photo by Jeremy Yap on Unsplash

You may also like

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.